Monday 9 June 2014

JADILAH WANITA YANG PALING CANTIK DI DUNIA

Bismillahirrahmanirrahim
Assalaamu’alaikum Warahmatullahi Wabaarakaatuh

Siapa yang tidak mau jadi cantik ? Kita juga mau jadi cantik dan selalu mau kelihatan cantik lahir dan batin. Kita yakin, ...
semua wanita mau jadi cantik. Bukan cantik biasa tapi cantik yang luar biasa. Bukan sekedar wanita yang paling cantik di tempat kerja atau di kampung atau di daerah atau di negara kita saja, tetapi wanita yang paling cantik di dunia.. ^_^

Cantik bukan sekedar pada bentuk fisik semata tetapi yang mengesankan adalah kecantikan dalaman yang mampu membawa kecantikan luarannya. Kecantikan rohani yang semarak wangi kecantikan lahiriyahnya. Cantik itu juga harus disertai dengan kecerdikan dan kecerdasan akal. Jadilah wanita yang terpelajar, berwawasan dan berilmu. Dengan ilmu, kecantikan diri akan lebih terlihat hasil dari pantulan cahaya keilmuan yang mempersona.

Islam mempunyai penilaian indah terhadap niat kecantikan wanita muslimah. Islam menilai cantik bukan kepada luaran bentuk badannya tetapi lebih menitikberatkan kepada cantik rohani yang mengangkat martabat wanita pada kedudukan yang selayaknya unggul sebagai wanita muslimah. Wanita yang dipelihara segala kehidupannya dengan kemuliaan melalui syariat. Dialah wanita yang tercantik di dunia karena menghiasi kecantikan dirinya dengan takwa kepada Allah. Subhanallah..

Karena itu kita harus berbangga menjadikan Siti Asiah, Siti Maryam, Siti Khadijah, Siti Aisyah, Siti Fatimah, Atikah, Ummu Sulaim dan banyak lagi sebagai contoh teladan dalam kehidupan bersyariat. Mereka takut kepada Allah disebabkan iman yang melekat kuat di jiwa mereka sedangkan mereka dikaruniakan kecantikan lahiriyah yang dikagumi oleh semua kaum lelaki di zaman mereka. Mereka memelihara kehormatan diri dari segala kemaksiyatan mata dan kemungkaran hati. Mereka senantiasa tegas dalam mendalami ajaran Islam yang disyariatkan tanpa merasa bosan untuk melaksanakannya. Malah ridha dan ikhlas penuh kerelaan tanpa terbagi. Kepintaran akal membuat jiwa mereka cantik lahir dan batin. Itulah kecantikkan sejati. Indah mereka sangat mengagumkan seumur hidupnya.

Tidak dinafikan apa yang cantik akan menjadi rebutan dan siulan. Apa yang indah akan selalu ditatapi dengan renungan yang dalam. Sesuatu yang cantik dan indah jika dibekali dengan ilmu dan kebijakan tentu sekali akan sangat bernilai tinggi. Ia disimpan di tempat yang kokoh sehingga tidak ada siapa pun yang dapat menyentuh dengan sesuka hati. Ia akan dijaga sepenuh perasaan, dipelihara dengan penuh tanggungjawab dan dicontoh dengan penghargaan yang tidak terperi. Demikianlah jika yang cantik itu diberi penghargaan yang seindahnya. Oleh karena itu hargailah kecantikan diri sebagai kesempurnaan dari Allah yang sangat unik sebanding dengan lelaki yang memuja dan mengaguminya.

Ibarat emas yang tersimpan di dalam lumbung yang kelam di perut bumi. Ibarat mutiara yang bersemayam di istana sang tiram di kelilingi lautan air yang bergelombang. Ibarat berlian yang membenam di bumi paling dalam untuk ditemui. Bahkan, ibarat bintang gemini yang bergemerlapan jauh di langit tinggi. Cantik dan indah, namun sukar dicari dan dicapai jika tidak dengan kesungguhan hati. Demikianlah seorang wanita yang mau kecantikan dirinya dihargai, tentu sekali akan menjaga diri untuk dicontohi dan dicemburui.

Kepada wanita muslimah yang ridha kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala sebagai Rabbnya, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sebagai suri teladannya dan Islam sebagai agama anutan yang diyakininya, maka selimutilah seluruh jiwamu dengan pakaian takwa dan yang terselubung malu agar engkau terhindar dari semua kerusakan lahiriyah dan rohaniah. Dunia hari ini tidak pernah mempedulikan siapakah engkau yang berjalan di atasnya. Maka berbekalah iman yang menjadi keutamaanmu dalam menjalani kehidupan ini.

Setelah engkau sanggup berikrar bahawa “Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Muhammad itu utusan Allah,” apakah engkau masih mampu untuk melanggar perjanjian ikrarmu itu ? Jauhilah dirimu dari sifat-sifat wanita barat yang mewariskan segala sifat-sifat wanita zaman jahiliah. Mereka “berpakaian tetapi telanjang” yaitu membuka segala kecantikan pribadi yang sepatutnya menjadi kebanggaan dan hanya direnungi penuh nafsu oleh yang berhak atas dirinya bukan ditelanjangi oleh siapapun saja dengan mata yang tidak mengenal dosa. Malah berbangga memamerkannya di mata dunia. Astaghfirullah..

Bertaubatlah agar kecantikan pribadi muslimahmu akan lebih menyinari dunia kehidupanmu. Janganlah engkau tertipu dengan Barat dan model kehidupannya. Semuanya hanyalah bayangan “fatamorgana” yang menipu daya silau matamu. Mereka tidak akan berhenti dan berputus asa untuk merusak porandakan kepribadian muslimahmu untuk menurut segala nafsu yang mengarah kepada kemaksiatan dan kemungkaran.

Lepaskan seluruh pakaian kebiadaban milik mereka dari tubuhmu. Ayo… gunakan kesucian pribadimu mulai saat ini dengan pakaian iman yang murni dan setulus hati kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala tanpa terbagi. InsyaAllah, engkau akan menjadi wanita muslimah yang paling cantik pribadinya di dunia fana dan di dunia abadi.

Sadarilah kehidupan ini sangat pendek dan memerlukan kebijaksanaan akal untuk melaluinya. Berusahalah kembali ke jalan yang lurus dan benar, selagi denyut jantungmu masih berdetak mengalun seirama kesegaran hidup. Selagi nafasmu belum mengisyaratkan lampu merah, maka segalanya masih terbuka untuk menuju pintu keinsafan. Jangan habiskan sisa umurmu dengan perbuatan yang sia-sia. Jangan gunakan nafsumu dengan memuaskan kehendak mereka. Jangan biarkan waktu kehabisan minyak, sehingga kelak engkau akan jadi wanita yang paling rugi di dunia ini.

“Sesungguhnya Allah itu indah dan mencintai yang indah serta maha pemurah dan menyukai orang yang pemurah, menyukai akhlak yang luhur dan membenci akhlak yang rendah.” (HR. Al- Baihaqi)


No comments:

Post a Comment

MEMILIH PEMASOK BARANG DAN PENYEDIA JASA

KEWIRAUSAHAAN KELOMPOK 9. NAMA              : @   IVONI LAWA MONE                           @   NUR JANNAH DAIMAN JURUSAN     ...